باز
أبو بسمه

أبو بسمه

كل حد خد لقطه وحشه عني أرجوك غيرها بس لما تاخد واحده تاني عرفني عشان أبينلك الشبشب واكتب قيمتك عليه...

1.8k
المتابعون
32
يتابع
منذ 21 ساعة
منذ 4 أيام

قصه قصيره بعنوان/ سوء الظنإحدى كتابات/محمد خلف الله حسينالسلام عليكم ورحمه الله وبركاتهأنا محمد وقصتي في فترة الخطوبه انسانه كويسه ومحترمه ومحدش يعرف عليها غير كل احترام ورحت عشان أتعرف عليها ونتكلم وكان معانا أخوها الصغير وكانت دي الزيارة التانيه ليه عندهم ولكن في المره الأولي اتكلمت مع أبوها والوقت مساعدش إن أقعد معاها واتفقنا نتقابل خارج البيتوقعدنا نتكلم وبعد شويه من الكلام دخل علينا شخص غريب وخطبيتي أول ما شافته قامت تسلم عليه بصدمه أنا قلت عادي ممكن صديقها ومشفتهوش من فتره طويله وعشان كده مصدومه من مقابلتهلكن بعد مسلم عليها تحضنه غريبه هو أنا مليش اعتبار في القعده هي دي الانسانه المحترمه بس على أيه إحنا لسه في أول الطريق من البديه نفضها سيره بعد تفكير وصدمه من المقابله رجعت لوعيي وسمعتها بتقولليه يابني مقولتش إنك جاي كنت قعدت في البيت ومطلعتشوأنا موجود وبيتكلمو عادي ومش شايفينيويرد الشخص الغريب ويقول كنت حابب اعملك مفاجئة وبالمره أتعرف علي الاستاذ وأعرفه بنفسي هو ده خطيبك ما شاء الله عرفتي تختاريوأنا هنا تمالكت أعصابي وقمت ضاربه بالقلم أنت إزاي تدخل علينا وتتكلم بطريقة دي أنت مش شايفني ولا شفاف قدامك وهي تمسكني أهدى طيب هفهمك الموضوع والغريبه إن مفيش أي رد فعل منهرديت علي خطيبتي وقلت موضوع أي هو باين من أولهيرد الشخص ده ويقول أنت فأهم غلط والله استنىلأ أهي عندك أشبع بيها وموضعنا خلاص انتهىترد هي وتقول كده أحسن عشان أنت إنسان شكاك ومش ممكن أعيش معاك أنت مريض واللهوسيبتهم ومشيت وهي كانت تبكيوأنا وماشي بقول لنفسي مش ممكن أكون حسان وحسان ده كان في مسلسل وكانت خطيبته بتخونه وبتحب غيرهوالتفكير هيموتني هي مهما كانت غلطانه أنا مكنش ينفع اسيبها في الشارعالأصول زي ماخدتها من البيت أرجعها ليه تاني أضعف الإيمانووصلت البيت ولقيت أمي في الإنتظار تعالي يااخرة صبري أنت إيه العملته دهعملت أيه وأحد وشاف الانسانه المحترمه ال هي خطيبتي بتحضن شخص غريب هيعمل ايهوبضحكه يا غبي هو أنت تتوقع انسانه محترمه ذي دي تعمل حاجه وحشه وهي لو عاوزه تعمل حاجه وحشه كانت هتعملها قدامك أي الغباء وخدها على الآخرأما أي ده ومين الشخص ده ده أخوها الكبير وكان مسافر من فتره طويله ومرجعش ومحدش كان متوقع هيجي امتا وكان عاملها مفاجئه وهي من الصدمه ملقيتش وقت تعرفك بيه ووقت ما جا الوقت وهي هتتكلم حضرتك رديت بكلامك ده وسودتها مش خربتها وخلاصصدمه كبيره بس أي حد مكاني هيعمل ايه وهل في وقت للتفاهمأمي أنت بتفكر في ايه دلوقتي هتيجي معايا ونروح نعتزر منهماعتزر أي أنا مش هروح مكانأمي لأ هتروح ولو حتى مش عاوزها تعتزر على سوء الظن بيها أجهزوبعد جدال طويل وافقت ورحنا علي بيتهم وبصراحه استقبلونا أحسن إستقبال وبعد ما قعدنا دخل الشخص الغريب تاني ورايح أتكلم معاه وابداء في الاعتزار ولكن أبوها يوقفني متعتزرش الغلط عندنا عشان معرفناكمش ببعض أو حتي نعرفك بيهوبكده أنا اتاكدت واتطمنت على بنتي وأنها هتكون معاك في أمان وزي ما بيقولو ورب ضارة نافعة ولازم يكون في تسامح بيناودا ميمنعش إنك غلطت في حقنا إنك أساءت الظن فينا ولكن العتاب مش هيفرق دروس ونتعلم منهاوبعد ردة الفعل بتاعت أبوها الغريبة ومكنتش متوقعها رديت بخجل والله يا عمي أنا بعتزررد علي ببتسامه وقال ولا يهمك العروسه جايه وجات وقمت اعتزرت منهاوردت الاعتزار بعتزار ومن ساعتها وأنا مرتبط بيها ومتمسك مهو مفيش حد عاقل يلاقي انسانه كويسه ومحترمه ويسيبها وهي حالياً زوجتي وأم عياليوبكده نقولالغيره على أهل بيتك مش عيب وده حقك ولكن حاول تقدم حسن الظن في الأولمش هقولك الفديوهات حرام واعتقد الشباب عارفني بتكلم عن إيه وأنا هقولك شوف تأثيرها على حياتكلازم يكون في بينا تسامح وتفاهم عشان الحياة تستمر والحب يدومأن نعمل في بيت من زجاج لكي يرانا الجميع ونوضح ما نفعله للجميع لكي لايسؤ ظن الآخرين بنابمعني قبل الفعل يكون في توضيح ووقت الفعل يكون في ظهور واجتناب مواضع الشبهاتواخيرآ الحياة في وضوح أفضل من الحياه في تستر وخفاءالنهايه واتمنى قراءه مفيده #البازيين_الاصليين

منذ 6 أيام

شعر عامي//أصفى يا غاليكتابات محمد خلف الله حسينأصفى يا غالي وروق حالكسيبك من غلك واحمالكوانسى اهمومك فكر ماالكفكر يوم في نجاح يحلالكفكر يوم في نجاح بحلالكسيب الدنيا وشيل احمالكقول يا كريم هيخففهالكقول يا رحيم تتمحي أحزانكأنسى همومك ريح بالكأصفى يا غالي وريح بالككتر همومك شقلب حالكلو يوم زادت فيك احمالكقول يا كريم هيخففهالكاوعى الغل يكون في خيالكاوعي الغل يكون فيامكهيضيعلك كل أمالكتنسى معاه تحقيق أحلامكواشكر كل حبيب يبقالكسندك وسط هموم أيامكتلقى الدنيا تدوم صفيالكأصفى يا غالي وروق حالكواوعي الغل يشندل بالكأدعي كريم في سجود أحلالكأحلى كلام هيكون فيامك....كتابات/ محمد خلف الله حسين..شعر عامي/ أصفى يا غالي #غزة_تنتصر #باز_يجمعنا #البازيين_الاصليين

منذ 6 أيام

الجزء الثاني والتكمله من قصة رحلة فرحه معقوله يا بابا أنا وحشه لدرجه ديأبوي لأ أنتي مش وحشه ولا حاجه بس غلطتي واسرعتي وحكمتي علي الكتاب من غلافه وأنا دائما بقولك قبل ما الوحد ياخد قراره لازم ياخد الموضوع من وجهة نظر الشخص التانيوالطلاق مش سهل عشان يكون الحل الوحيدطلاق يعني أنتي مش كويسه مش بتكلم عليكي ولكن وجهة نظر المجتمعالطلاق يعني ضياع عيالك صحيح هتوفري ليهم كل حاجه ولكن دائما هيكون في نقص داخلي سواء كانوا معاكي أو مع أبوهمالطلاق وحده صحيح أخواتك وحبيبك معاكي وجنبك ولكن الحياه مشاغلالطلاق خوف أنتي قويه ولكن كل فعل هيكون فيه ترددات سوء الظن من المجتمعالطلاق بعد رغم قرب الناس منك لأن أغلب المواقف هما معاهم اجوازهم هيبعدوكي مش عشان وحشين بس من وجهة نظرهم عشان ميجرحوكيش بوحدتككل ده واسوء في الطلاق بس يا ريت نحافظ على بيوتناونقول لكل راجل زي ما حياتك ليها عليك حق زوجتك النص التاني منها وبكده نقوللما نتفاهم كل المشاكل هتتحلكتر المشاكل يعقد اطفالكم ما بالكم من الطلاقبيتك وأسرتك صوره حاول ترسمها بقلم السعاده والفرح والتفاهموبهنا نقول النهاية والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته كتابات محمد خلف الله حسين محمد خلف الله أبو الديب

منذ 6 أيام

قصه قصيره بعنوان رحلة فرحهابعدي عنها ياتاخد منك جوزكتتجوز مين دي أمها مطلقه وأكيد مش كويسه ذي أمهابقولك أي ابعدي عن جوزي أنا مش ناقصه اخسرهتطلقي أي ما أنتي شايفه حالة أختيالسلام عليكم أنا كنت بفكر في الطلاق ولكن جات في بالي كل المقولات دي وبما إن المطلقة سواء كويسه أو غيره بتاخد صوره مش كويسه فلازم نفكر كويس في الموضوع دهاعرفكم بنفسي أنا فرحهقصتي كانت في مشاكل دائمه بيني وبين جوزي واكتر اقتراح كنت أسمعه هو اطلقي منه وسيبيه ولكن كفايه الكلام ده التفكير فيه يخوفومن هنا بداءت الحكايه رحت لأهلي في يوم وطلبت من أبويا يساعدني إن أطلقوساعتها أبويا قالي حاولي تدي لنفسك فرصة تاني لو مش عشانك عشان عيالك ولكن أنا مش قادره وجبت أخريورديت طيب يابابا أنا هحاول بس مش عارفه هعمل كده إزاي ولا هعمل أيأبويا جوزك كويس وممكن الظروف جايه عليه وأنا هتكلم معاهطيب ياباباوخرجت من عند أهلي ورحت على البيت ولقيت جوزي ودار بينا حوار الخناقه كالعادةبس المره دي كان الوضع مختلف أنا بفكر في كلام أبويا وحسيت إحساس كده إن في حاجه خنقاه ودموعوا كانت محبوسهقربت منه وسائلته هو في حاجه معاك أتكلم نشيل مع بعض بدل ماتشيل لوحدكوكانت الاجابه المعروفه لأ مفيش حاجه أنتي خلي بالك من البيت وسيبيني لوحديسيبته ودخلت اوضتي وسيبته في الصاله وقعد لوحده ومدخلش الاوضه ومقمش من مكانه وأنا صحيت في وقت متأخر ولقيته قاعد والتفكير ذاد عليهقربت منه وحاولت أكلمه لقيته بيبكيغريبه جوزي يبكي أنا عمري ماشفته وصل للحاله دي وقعدة جنبهمحمد هو في حاجهلأ أنتي أي صحاكيصحيت ملقتكش جنبي فقمت هو في حاجهلأ بس شوية مشاكل كده وهتتحل بس أنتي قولي يا ربطيب أنا هقدر أساعدك في حاجهلأ متشليش هم. بس غريبه أنتي مش كنتي متخانقه معايا وطالبه الطلاق أيه غيرك في يوم وليلهمفيش بس بصراحه أنت وبتتخانق معايا ذي كل مره كنت راجعه من عند أهلي وطلبت من أبويا يطلقني منك وقالي جوزك كويس بس يمكن الظروف جايه عليه وقالي متبقيش أنتي والأيام عليه خلي الأيام تحمل وأنتي تخففي عنهوجيت هنا وبفكر في كلام أبويا ولقيتك واتخانقنا مع بعض حسيت إنك كاتم حاجه خنقاك فحاولت اخفف عنك واشيل معاك ونسند بعضوأنا أسفه على أي غلطه عملتها معاك وياريت تسامحني ونفتح صفحه جديده مع بعض وهكون تحت أمرك وسندكلأ ولا يهمك ومعلش لو جيت عليكي في يوم والله بس مضغوط في الشغل والمصاريف ومش عاوزكم تنقصكم حاجهياه يعني أنت بتفكر فينا وأنا بعمل معاك كده معقوله أنا وحشه لدرجه ديلأ أنتي أحسن ست في نظري ومهما حصل هتفضلي كده هو القلب فيه كام فرحهعاوزك بس توقفي معايا الفتره دي وهتتعدل وهعوضك عن كل حاجهأنا معاك ومش هسيبك ومن النهارده أنت تؤمر وأنا هنفذ ورحنا دخلنا الاوضه ونمناوفي الصبح هو خرج على الشغل وأنا أتصلت على أبويا وجانيأبويا أي الحصل تاني لسه مصممه على الطلاقرديت لأ ابداءت دموعي تنزل وقلتله معقوله أنا وحشه لدرجه دي جوزي المصاريف زايده عليه ومشاكل في الشغل ومش عاوز يحملنا هم وأنا أضغط عليه فوق ضغطه معقوله يا بابا أنا وحشه لدرجه ديأبوي لأ أنتي مش وحشه ولا حاجه بس غلطتي واسرعتي وحكمتي علي الكتاب من غلافه وأنا دائما بقولك قبل ما الوحد ياخد قراره لازم ياخد الموضوع من وجهة نظر الشخص التانيوالطلاق مش سهل عشان يكون الحل الوحيدطلاق يعني أنتي مش كويسه مش بتكلم عليكي ولكن وجهة نظر المجتمعالطلاق يعني ضياع عيالك صحيح هتوفري ليهم كل حاجه ولكن دائما هيكون في نقص داخلي سواء كانوا معاكي أو مع أبوهمالطلاق وحده صحيح أخواتك وحبيبك معاكي وجنبك ولكن الحياه مشاغلالطلاق خوف أنتي قويه ولكن كل فعل هيكون فيه ترددات سوء الظن من المجتمعالطلاق بعد رغم قرب الناس منك لأن أغلب المواقف هما معاهم اجوازهم هيبعدوكي مش عشان وحشين بس من وجهة نظرهم عشان ميجرحوكيش بوحدتككل ده واسوء في الطلاق بس يا ريت نحافظ على بيوتناونقول لكل راجل زي ما حياتك ليها عليك حق زوجتك النص التاني منها بقلمي وكتاباتي محمد خلف الله حسينأبو بسمهتحياتي محمد خلف الله #البازيين_الاصليين #باز_يجمعنا #القدس_عاصمة_فلسطين التكمله في البوست التالي

Bazz Logo Download

استكشف محتوى ممتع ومشوق

انضم لأكبر تجمع للمجتمعات العربية على الإنترنت واستكشف محتوى يناسب اهتماماتك

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح