منذ 9 شهور

تكملة ال "part 2" من رواية "من انا؟"وبعدما خرجت مريم قابلت الشخص يلي انقذها وخبطت فيه .احمد: مش تفتحي قدامك مريم: انا اسفة والله مش كان قصدي والله احمد: خلاص ولا يهمك بتعملى ايه هنا مريم: هو حضرتك تعرفني لانى مش عارفة مين حضرتك بالصراحة احمد: ازاي مريم: ازاي يلي هو ازاي يعني احمد: ولا حاجة خلاص مش مهم مريم : اه تمام ومريم وهى ماشي كانت بتكلم نفسها : انا حاسة انى شوفته قبل كده بس مش فاكره حاجة مش مهم .وبعدما اتمشت ورجعت البيت بتحكي على يلي حصلها واحساسها لباباها الحج أيوب : طب يا بنتي مش سالتيه ليه على اسمهمريم: يا بابا انت عارف انى مبحبش اسال حد عن حاجة اتخصه الحج أيوب : حرام عليكي يا بنتي اتخصه ايه بس انتى عارفة انتى عندك 24 سنة يعني كبرتي خلاص ومش عارفة تساليه بس عن اسمه مريم : يا بابا خلاص انا اسفة المرة الجاية بقي الحج أيوب : هو لسه هيكون فيه مره تانية برضوا مريم: بالصراحة بتمني مش يكون فيه اصلا طالما انت عايز كده الحج أيوب : فى واحدة بنت بتقول لابوها انت عايز كده ما انا معرفتش اربي بصحيحمريم: معلشي يا بابا انا اسفة خلاص *الباب خبطالحج أيوب : خلاص يا بنتي ادخلى اوضتك لغاية ما اشوف مين على الباب مريم: حاضر يا بابا والد مريم نزل لكي يرى مين على الباب والمفاجاة ........**********************يا تري مين يلي كان على الباب هتعرفوا فى البارت يلي بعدها باذن الله خمنوا مين 🧐🤔

منذ 9 شهور

من رواية "من انا؟" للكاتبة/إيمان احمد، او كاتبة زماني "part 2"عندما كانت مريم وهى رجعا مع جدتها شافت واحدة مكنتش بتحبها هى ولا اولدها بالمعني (مش بطيقها) نسرين : ازيك يا حجة عاملة ايجدة مريم: الحمد لله نسرين: ممكن اتقولى ل نور ابنى انى راجعة النهاردة باذن الله البيتجدة مريم : حاضر تمام ومريم وهي مكملها مع جدتها فى الباص نزلت قبل البيت بكوبري لان جدتها قالت ليها: روحي يا بنتي قولي ل نور على يلي قالته نسرين. مريم: حاضر يا تيتا .ومريم رايحة بعد ما نزلت من الباص لقت العمارة يلي راحت ليها هى نفسها العمارة يلي وقعت منها البنت يلي ماتت ، ولكن للاسف وهي طالعة قبلت نور وكان معاه صحابه وكانوا وحشين بالمعني أصحاب السوء، فحاولت مريم تقوله وقالتله كلام والدته نسرين ، ولكن يلي حصل ان أصحابه حاوله يتعدوا حدودهم وهو كمان شارك معاهم فى كده كانوا كل شوياه يقربوا من مريم وهى تبعد ويقولولها : انتى رايحة فين يا قمر ، ما تيجي هنا هقولك كلمة حلوة . مريم: ابعدوا عني حرام عليكم .لغايت ما مريم طلعت من الشارع وهى بتهرب كان فى عربية كبيرة جاية فى الطريق بسرعة وحصل يلي حصل ومريم اول ما العربية خبطت فيها قالت: اه اه اه اه اه. وده كله و جدتها شايفها ومريم ملقاه على الارض والدم كله بتفقده وكمان يلي شفها شخص بيجري عليها وقالها : مريم قومي صحصحي متغمضيش عنيكي.ونده وقال اتصلوا بسرعة على الاسعاف ،وكان يبكي ويصيح بشدة فى يلي عملوا كده ، واتت عربية الاسعاف واخدت مريم وركبت معاها جدتها والشخص ده ،وعربية الاسعاف اخدت مريم على غرفة العمليات، وطلبوا من الشخص يبحث عن حد متبرع بالدم ؛ لانهم لم يجدوا ذمرت دمها فى المستشفي وكانت O سالبي ،والمفاجاة ان نفس الشخص كان هو ذمرة دمه نفس ذمرة الدم وتبرعلها بدمه و جدتها رنت على والدة مريم ووالدها واتوا بسرعة على المستشفى واستنوا لغاية ما خلصت العملية يلي قاعدت 8 ساعات وحالة مريم لم تستقر بعد ، فخرج الطبيب من العمليات وقال لهم : العملية نجحت ، ولكن المريضة هتوضع في العناية المركزة لمدة ٢٤ ساعة لغاية ما تفوق ونطمن كلنا عليها بإذن الله  ، ادعولها. بعدما عرف الشخص بما قاله الطبيب ، ذهب هذا الشخص الي منزله وصلي المغرب وقرأ قرآنه وبعدها صلي العشاء فى الجامع وكان يدعوا لها بالشفاء العاجل وان تقوم بالسلامة ، وعاد إلى منزله ونام.وفي صباح اليوم التالي :ذهب هذا الشخص للاطمئنان عليها ولكن من بعيد .وبعد ما عدوا ال ٢٤ ساعة ومريم فاقت وعلموا أهلها وقاموا بدخول والدها إليها. الحج أيوب : واخيرا اصحيتي يا بنتي مريم: انت مين الحج أيوب : يا بنتي انتى مش فكرانى انا ابوكى يا مريم .مريم: ابويا انا مش فاكره حاجة ازاي.الحج ايوب: استنى بس، يا محمد يا محمد تعالى بسرعة هنا .محمد: نعم يا بابا فى حاجة .الحج أيوب : انده على الدكتور بسرعة محمد: حاضر يا بابا *وبعدما الدكتور أتي  وفحص مريم الدكتور: للاسف هى فقدت الذاكرة الحج أيوب : ازاي الدكتور: للاسف الحادث اصر لها صدمة فقدت من خلاله ذاكرتها الحج أيوب : قدر الله ما شاء فعل ، طب هى هتفتكر ازاي الدكتور: ممكن تفتكر من خلال موقف حصلت معاها او من اشخاص اثروا فى حياتها جامد .الحج أيوب : تمام يا دكتور طب هى ممكن تخرج النهاردة الدكتور: هي بس هتتحط تحت المراقبة ال ٢٤ ساعة يلي جايين ولو كويسة هنكتبلها علي خروجة .الحج أيوب : تمام .بعدما عدت ال ٢٤ ساعة ووجدوا انها بخير سمح الطبيب لها بالخروج من المشفي، و خرجت مريم من المستشفى ووالدها حاول معاها كتير علشان تتذكر لكن مفيش بس هى كانت حتى لو فقدت الذاكرة مش هتفقد الاحساس فوالدها فهمها كل حاجة ورجعت مريم زي ما كانت لحياتها بس من دون ذاكرتها .*وبعد مرور شهر علي الحادثةومريم خارجة قابلت والدها قبل ما تطلع : بابا انا ممكن اخرج شوية وهاجى على طول مش هتاخر والله الحج أيوب : ماشي تمام بس مش تتأخري وخلي بالك علي نفسك كويس. مريم: حاضر يا بابا، السلام عليكم .الحج أيوب : وعليكم السلام يا بنتي ربنا يشفيكي وترجعلك ذاكرتك يا رب ________________________________تكملة البارت هينزل كمان شوية .سلام

منذ 9 شهور

رواية جديدة اتمني تعجب الجميع " من أنا؟ " للكاتبة / إيمان أحمد، أو كاتبة زماني ❤ويلا بينا نبدأ بأول بارت ❤____________________________________________من انت لكى تعرفني ؟ (part 1) كان هناك عائلة كبير معروفة من زمن بعيد لها مكانة كبيرة فى كل مكان .*************************الشخصيات :مريم : بنوتة عسولة ومرحة وفرفوشة بس هادية بالمعني مش بتقعد ثانية واحدة غير لما تضحك الكل ،لديها ٢٤ عاما، خريجة من كلية ألسن، معاها اللغة العربية والإنجليزية والفرنسية وبتكمل كلية تانية وهي العلوم فضاء .أحمد : شاب ملتزم بيحب الهدوء والمغامرة والصدق واكتر حاجه بيكرها هي الكذب والخيانة ،دكتور بكلية العلوم ، عنده ٢٥ سنة وهادي ومتفاهم مع الكل.الحج أيوب : والد مريم ولديه من العمر ٥٠ عاما ، ولديه ٥ أبناء وهما :"مريم ،ومحمد، ومرام ، وموسي ، ومنه " ،شديد في المعاملة مع أبنائه لكنه طيب القلب جدا ومتفاهم معاهم دايما. والدة مريم: طيبة القلب جدا ولكنها أيضا شديدة في المعاملة مع أولادها أحيانا. وطبعا باقى الشخصيات هنعرفها قدام .----------------------------------مريم : يلا يا بابا علشان انروح لعمتو بسرعة .والد مريم (الحج أيوب ) : مالك يا بنتي مستعجلة ليه كده .مريم بكل فرحة : بالصراحة مبسوطة جدا علشان هشوف النونو الجديد هو و عمتو . والد مريم : ربنا يهديكى يا بنتي ويديكي على قد عقلك . قوليلي صحيح فين اخواتك ؟ مريم بكل جدية: تلقيهم تحت عند تيتا ، انا هنزلهم دلوقتي عقبال ما تجهز .والد مريم : ماشي يا بنتي . بعدما خرجت مريم من عند والدها ، نزلت وقامت بالنداء على اختها مرام : يا مرام انتى فين .مرام : انا اهو .سألتها مريم بكل جدية: طب فين محمد ومنه و موسي .مرام : بره قعدين قدام الباب .اخبرتها مريم بأنها سوف تذهب الي الخارج وتعود اليها. مرام : تمام . وبعدما خرجت مريم من الباب ، وجدت احد لم يكن  فى توقعها . ___________________________________________________ 》 "كم كنت ازداد شوقا ولهفة لرويتها" 《مريم: نعم حضرتك عايز حاجة. أحمد: اه بالصراحة هى فين والدتك الدكتورةمريم: هى مش هنا دلوقتي لو عايز حاجة قولى عليها وانا اقولها . أحمد: تمام اديها الحاجة دي وهى كده عارفة ماشي .مريم : ماشي تمام . مريم كملت طريقها لقت محمد اخوها فقالت له : كنت بدور عليك كنت فين . محمد : كنت بره يا بنتي عايزة ايه . مريم : يلا جهزتوا علشان انروح لعمتو ونشوف النونو .محمد ومنه فى نفس الوقت : مالك مبسوطة كده كانك هتشوفى حد مهم مريم : طبعا لازم اكون مبسوطة مش هشوف النونو برضوا 😂😂😂. محمد ومنه : اه طبعا 😂😂، مش اسمعتي عن يلي حصل النهاردة . مريم : اي هو يلي حصل ده .محمد : فى واحدة النهاردة لقوها وقعت من الدور 6 ومش عارفين ايه هو السبب . مريم : ربنا يرحمها ،ممكن يكون حد وقعها فماتت . محمد: عندك حق .الحج أيوب : يلا يا ولاد علشان نمشي ،روح نادي على اختك مرام وستك . محمد: ماشي حاضر يا كبير . الحج أيوب : امشي يلا من هنا يلي . مريم : واخيرا يا بابا انزلت وهنمشي . منه : يلا يا بابا يلا . الحج أيوب : يلا بدل ما تجبولى الضغط اكتر من كده .مريم ومنه ومرام في نفس واحد : بعد الشر عليك يا كبير . الحج أيوب : ما تتلمي يا بت انتى وهي يلي قدامي على العربية . مريم ومنه ومرام في نفس واحد: حاضر يا بابا . وبعد ما اركبنا ورحنا عند عمتو وماما وشوفنا النونو الصغير وكان قمر صغنن بس لسه مش لقين ليه اسم ومريم قالت لمامتها على يلي حصل ما بينها هى واحمد ومامتها قالت ماشي تمام . بس للاسف حصل يلي حصل ، مريم روحت هى وجدتها لوحدهم وباباها ومامتها واخوتها روحوا مع بعض فى العربية . ********************يا ترا ايه يلي هيحصل .. هنعرف فى البارت التانى ان شاء الله .اتمنى يكون عجبكم البارت . وياريت يكون فى تفاعل على البارت علشان اكمل . *******************

منذ 9 شهور
منذ 9 شهور
Bazz Logo Download

استكشف محتوى ممتع ومشوق

انضم لأكبر تجمع للمجتمعات العربية على الإنترنت واستكشف محتوى يناسب اهتماماتك

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح