close

الجزء الثاني على بتركيز __امتي قررت يا مدحت؟قلت، بعد ما عديت العماره بسبعه وعشرين متر غيرت رأي ورجعت ابص عليك.على بنفس التركيز __سبعه وعشرين متر؟ انت عرفت المسافه ازاي!؟ قستها؟ قلت _لا، مقستهاش يا علي !على باصرار _امال عرفت ازاي انها سبعه وعشرين متر يا مدحت؟قلتلك مش عارف يا علي، مش عارف!!على _طيب قلت سبعه وعشرين متر ليه؟كان دفتر الدكتور على مفتوح على صفحة البنت ، تظهر صورتها الغريبه والجميله، اسمها امل احمد محمد، السن سبعه وعشرين عام زعقت بعصبيه فيه ايه يا علي؟ انت هتحقق معاياعلى قال، لا يا مدحت، بس البنت برجلتني، تصدق تعرف منه؟بنت الم*ره بتقول البنت فرسه، بس بلاش يا علي؟بلاش ايه مش عارف حطيت ايدى على بقى، ، لا أحد يعرف علاقة على بمنه غيري، لا أحد على الإطلاق !مدحت وزم على شفتيه وهو ينظر إلى بتوجس !!قل لي انها مزحه، وأنك اتفقت مع تلك الفتاه ان تتدعي المرض حتى تبعدني عن منه؟ اعرف انك لا تطيقها وانك نصحتني اكثر من مره ان ابتعد عنها؟كان بودي يا علي، لكن والله انا اول مره اشوف البنت دي في الملف عندك !رن هاتف على بنغمة الفايكنج المخصصه لمنه، ال وووووالووو و، ازيك يا حبيبي؟الحمد لله !هاستناك النهرده بعد العياده؟ انا صرفت الغفير!حاضر!مش ببتهد بت الكلب دي، كنت عندها امبارح؟كم تاريخ اليوم يا مدحت؟٢٥ يونيه؟نظر على لمفكره بجواره، ليس من عادت منه ان تهاتفني قبل مضى اسبوع من آخر مقابله!هناك شيئ غريب يحدث لي ووضع يده فوق جبهته يتحسس حرارته!!بنت الكل*ب وطلب رقم هاتف المريضه امل مره أخرى !!الوووو، اتاه صوت رجولي من الطرف الآخر، من؟أنا الدكتور علي اتابع حالت امل!؟انقذنا يا دكتور صرخ الصوت، أنا أخيها، امل مغمي عليها وتصدر أصوات غريبه، من فضلك احضر بسرعه ؟ماشي!جمع على أغراضه في حقيبته ووضعها على كتفه ونظر الي بضحكه، مش كنت عايز تراقبها؟الفرصه جاتلك، هتشوفها بنفسك بنت الكدابه!فيه ايه يا علي؟البنت بتلعب لعبه كبيره، قال ايه مغمي عليها وبتهلوس!؟تبعت على نحو سيارته ماركة كيا وجلست بجواره وهناك شعور مقبض يقبض على صدري، كان العنوان قريب واحتجنا نصف ساعه بين الزحام للوصول اليه.منزل قديم من ثلاثة طوابق ينهض في بقعه هادئه، ركن على السياره بجوار الرصيف، كان الشارع هاديء جدا، ولا طفل يلعب، ولا شخص واحد يمر من الشارع، المحلات مغلقه رغم ان الساعه تشير للثالثه عصرا، رفرف غراب بين شجرتي جميز ونعق، نعق بصوت قوي، حاد، ممضي اخترق طبلة اذني.غراب ؟ اول مره تشوف غراب يا مدحت؟الغراب لا ينعق الا عندما يرى الموت يا علي !!وقف الدكتور علي بقدمه على أول درجة سلم ونظر الي، بالذمه انت دكتور يا مدحت؟نعق الغراب مره أخرى وطار سرب من العصافير هاربا بعيد عنه، صعدنا اول طابق يشيعنا الغراب بنعيق لا يتوقف.الا يتوقف الغراب عن النعيق يا علي؟بعد أن ننتهي أعدك ان اصعد شجرة الجميز والقنه درس، مبسوط؟لم ارد، كان هناك سواد بداخلي يتضخم، لأول مره أشعر بالرعب، لأول مره لا أرغب بفعل شيء سوي الهرب، لاحظ على اضطرابي، ولعلك سيجاره ومد لي لفافة تبغ؟احنا دكاتره يا علي، رايحين لمريض عايز الناس تقول علينا ايه؟براحتك واشعل على سيجارته قبل أن نصل للطابق الثالث.القصه بقلم احمد صالح لاحظت ان دخان لفافة تبغ على شكل صورة وحش ضخم في الهواء، وحش مستعد للانقصاض على حتي انني رفعت يدي لاحمي نفسي، تفضل يا دكتور، قذفت نفسي داخل الباب المنفتح وجلست على أول اريكه، تبعني علي يحمل حقيبته فوق كتفه باندهاش، الشقه من الداخل بسيطه، ديكور غير متكلف، ملابس مكدسه بخزانه قديمه، الجدران مشققه تحمل لونين، لون موف خارجي واسفل منه حيث التقشر والشقوق لون بني.، انت هتقعد يا دكتور؟ البنت بتموت جأني صوت والدتها العصى على الفهم، على لم يبدي اي ردة فعل بينما صحبني اخيها لغرفتها وتبعني على !كانت امل مضجعه على ظهرها غافيه على وجهها ابتسامه، حتى وهي نائمه بدت جميله، أنغلق الباب خلفنا بقوه جعلتني ارتعش وفتحت امل عينيها !!كان بعينيها بريق أمل مضمحل وبقايا روح معذبه ونفس يلهث من داخل قاع محيط وكان على زراعتها وشم لثعبان يلتهم وردهيتابع باقي القصه

close
أحمد صالح

لا توجد تعليقات حتى الآن!

كن أول من يعلق على هذا المنشور

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح