close

العوده بعد الموت 2⚰️فضل ساكت لوقت طويل وبعدها طلع علبة سجايره وولع ومن غير ميبص في عيني قال - امي شافتها .. شافتها وهي بتروق الاوضة بعد اسبوع واحد من وافتها ساعتها مكنتش قادر ادخل البيت، فأمي اتولت تنضيف الشقة ! .. بس بعدها دخلت في غيبوبة يومين، ولما فاقت كانت بتقول حاجة واحدة .. انا شوفت فرح قاعدة علي السرير!!.. امي من النوع ال مبتعرفش تصطنع قصص ولا بتعرف تمثل! .. وال حالة ال كانت فيها دخلتني في شك.. وعشان كده مع اول يوم دخلت في البيت ! كنت حاسس ان الموضوع مانتهااش بموتها؟..-- لا لا ثواني ياحمزة .. موضوع ايه ال منتهاش .. وعايزك تعرف ان كل كلمة بتقولها اعتبرها مش مسموعة ، الدكتور هنا سر المريض .. ولازم تعرف اني عايز اساعدك! .. كان متوتر وباين عليه القلق بس اتكلم -- انا وفرح مش بنخـلف وعشان كده .. لجئنا لراجل عراف، حماتي كانت بعتاه ..كان بيدينا اعشاب و ..هــــه اتنهد وبعدها كمل كلامه - اعشـاب وطقوس لازم نعملها قبل منـام وحقيقي مش عايز افتكر بس كان كلام العراف ده بالحرف لازم نعمله مش عارف عقلي كـان فين! .. بس ال عملته كان شيء غبي .. لحد ميئست ومكنش جايب نتيجة .. بس مع اليئس ده! لقيت ان فرح بقيت غربية ، جسمها بقي هزيل وبنيتها ضعفت مش بس كده كان ديما الاقي علي جسدها اثار لضرب وجروح ؟ ..كوابيس اكتر كانت بتمر بيها في اخر ايامها.. مش بس كده دي كانت رافضة حتي الجلوس معايا! كانت كرهاني وبتقولي إن شيفاني قبيح المنظر ، ديما كانت بتقولي انت مسـخ!! حكيت لامي كل حاجة ، لقيتها بتقولي -- ال عملته ده كفر ياحمزة!! كفرر!! .. وبمجرد مرجعنا البيت كانت فرح ميته!! .. كانت ميته موته بشعة!!.. مش حابب اقولها! ..-- اممم طيب ودلوقتي مثلا بتحس انها موجودة معاك ؟..--هوريك حاجة علي الطبيعة جربتها اكتر من مرة ونفعت!!..ممكن موبايلك ؟ ..اديته الموبايل .. لقيته بيتصل برقم!! .. وفتح الاسبيكر ، وبمجرد مرن الخط فتح!! .. بس كان صوت حد بيتنفس!! .. حمزة كان بيبصلي وهو مبتسم.. وبيقول وهو بينهج-- شوفت .. شوفت انا .. انا مش مجنون!! انت سامع ، دي نمرتها ، تليفونها في الاوضة؟ .. طيب ازاي ردت!..لاول مرة التوتر يمكسني مع مريض وعشان كده قولت- مش ممكن يكون الخط بتاعها اتاخد لشخص تاني ضحك بهيستريا وقالي -- لا .. ده صوت نفسها!! تبرييرات العقل كلها استنذفت طاقتها معايا وإلا مكنتش جيت هنا! انا جي هنا .. عشان اتاكد اني مش مجنون!. ولنتفترض حتي إن النمرة بتاعتها اتاخدت في ٣ شهور بس؟ مش ال هيرد عليا! هيقولي الو مين معايا ؟.. طيب عارف اول مرة انا جربت الحكاية دي امتي ؟ .. من شهر ! .. قولت اتصل .. مع اني خايف ، خايف ترد عليا !! حسيت بقشعريرة وانا سامع نغمة التليفون ، طالعة من اوضتها .. بس متوقعتش ابدا انها ممكن ترد عليا!! .. ردت لا وكمان ضحكت!! وقالت -- وحشتني ياحمزة .. مش هتجيلي قريب ؟؟...رميت التليفون وسيبت الشقة وجريت !!.. اما امبارح وانا راجع من شغلي .. نور اوضتها كان منور.. كنت شايف خيالها بيروح ويجي جوا الاوضة ، صدقني لو كنت بمتلك الشجاعة كنت دخلت! بس انا صورت فيديو تقدر تشوفه ..فتح موبايله ووراني فعلا فيديو! الفيديو كان لغرفة نوم النور بتاعها منور بس مفيش اي خيال في الحقيقة ، او يمكن عشان هو مصور من بعيد ، بس تقريبا يعني في صوت ضحكة او حد بيكـح! موحولتش حتي اساله بس كان سؤالي -- طيب ليه يااستاذ حمزة متسيبش الشقة ؟..ضحك تاني وقال -- انا جي هنا عشان بقالي اسبوع برا البيت ، وده اسواء اسبوع يمر عليا نمرتها بترن عليا! .. ومن العقل اني اتجاهل ، بقيت اشوفها .. اشوفها في شغلي ، وفي الشارع لدرجة اني الحيوانات بقيت تكلمني .. بقوا ليا ارجع البيت فرح مستنياك ، القطط والكلاب !!.. وعشان كده انا هنا.. ولو كنت قولتلك كده من البداية .. إن القطط والكلاب بتكلمني .. مكنتش هتصدقني!! #قصص_رعب_حقيقيه #قصص#قصص_رعب #رعب #الرعب

close
Youssef Darwish

لا توجد تعليقات حتى الآن!

كن أول من يعلق على هذا المنشور

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح