منذ 20 ساعة

“فإذا فرغت فانصب و إلى ربك فارغب"من التأملات في الآية دي في سورة الشَرَح، و بمناسبة ان موسم عظيم من مواسم الطاعات و مواسم الفضل اللي ربنا بيزيد فيها الثواب انتهى السنة دي، فا ده مش معناه اننا نرجع للفراغ تاني ونرجع للعادات القديمة، فاذا فرغت فانصب يعني كمل في الطريق، كمل في صلاتك، كمل في اللجوء لله والدعاء، كمل في ذِكر ربنا في اليوم، كمل في قراءة ولو صفحة من القرآن، كمل في القيام لو اتعودت عليه حتى لو بركعتين، وكمل في فعل الصالحات مع الناس، بعد مواسم الطاعات الدنيا بتاخدنا شوية، وبنحس ان مش ضروري نكمل في اللي احنا بنعمله مع ان كده ممكن نضيع ثواب كبير برضة، ولسه ربنا بينزل في السماء الدنيا كل ليلة، ولسه الحسنة بعشر امثالها، ولسه الصبر وجهاد النفس عليه ثواب ملوش حساب، ولسه احنا ماشيين بعون ربنا في الدنيا ومش هنقدر نستغنى عنه لآخر نفس فينا.فيارب لا تشغلنا عن ذكرك، و اهدنا و ثبتنا على طاعتك. ❤️

٠قال ابن عثيمين -رحمه الله-:عامِلْ النّاس بِما تُحِبُّ أن يُعامِلوك بِهِ؛ لا تغْشهُم، ولا تخْدعْهُم. الشرح الممتع (٣٦٢/٩)

منذ يوم

‏قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله:الأصل تساوي الفرض والنفل في جميع الأحكام إلا بدليل، فكل ما ثبت بالنفل ثبت في الفرض، وكل ما انتفى في النفل انتفى في الفرض إلا بدليل، ويستدل لهذا الأصل بأن الصحابة لما ذكروا أن الرسول صلى الله ‏عليه وسلم كان يصلي على راحلته حيثما توجهت به، قالوا: غير أنه لا يصلي عليها المكتوبة.(الشرح الممتع 2 /257).

سنة مهجورة. قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : «تكفيرُ كل لِحــاءٍ: ركْــعتان»[صحيح الجامع٢٩٨٦]الشرح: معنى اللحاء: أي المنازعة و الخصام و الجدال، و الحديث النبوي أفاد أن صلاة ركعتين تكفر عن المسلم ما حصل من نزاع و خصومة مع أخيه، يقبل بصلاته على الله بتوبة و ندم عما فعل، و كان من نزغ الشيطان بينه و بين أخيه.

Bazz Logo Download

استكشف محتوى ممتع ومشوق

انضم لأكبر تجمع للمجتمعات العربية على الإنترنت واستكشف محتوى يناسب اهتماماتك

تم نسخ الرابط بنجاح تم نسخ الرابط بنجاح
لقد تم ارسال الرمز بنجاح لقد تم ارسال الرمز بنجاح